★★★★☆

Mugmetdegoudentand – Quality Time

door

Je zou het vooruitgang kunnen noemen dat we steeds meer inzicht krijgen in de werking van de menselijke emoties. De televisie helpt daarbij. Kijk naar het RTL-programma Supernanny en zie hoe een veel te strenge vader verzacht als hij inziet dat hij de frustratie over zijn eigen hardvochtige opvoeding uitleeft op zijn kinderen. Maar er is ook een keerzijde aan die zelfkennis, laat Mugmetdegoudentand zien in de voorstelling Quality Time, die momenteel opnieuw op tournee is. Het is een intrigerend en verontrustend kijkje in een modern gezin. Joan Nederlof en Marcel Musters spelen een ouderpaar dat volledig in beslag wordt genomen door hun eigen psychologische zoektocht. Twee volwassen acteurs spelen hun kleine kinderen. Bij de eerste reeks in 2006 was de boomlange Willem de Wolf het bangige jongetje van zes. Nu neemt Dick van den Toorn zijn rol over. Lineke Rijxman speelt opnieuw zijn jongere zusje, een vroegwijs meisje dat haarscherp onder woorden brengt wat er mis is in het gezin. Een indrukwekkende prestatie waar zij een Colombina voor kreeg voor de beste vrouwelijke ‘ondersteunende’ rol.

Joan Nederlof schreef de tekst voor deze ‘black fear comedy’, die een nieuw tijdperk markeert voor Mugmetdegoudentand. De groep maakte naam met hilarische collagevoorstellingen waarin de tijdgeest op de hak werd genomen. Sinds Nederlof – die een tijdlang haar schrijftalent besteedde aan televisieseries – terug is bij de groep en Rijxman zich aan haar zijde heeft geschaard, produceert de Mug ook degelijker ogende toneelstukken waarin de moderne mens nog altijd scherp wordt neergezet en van commentaar wordt voorzien. Er valt veel te lachen bij Quality Time, maar de veelgeprezen voorstelling laat het publiek achter met het gevoel dat bij jezelf naar binnen kijken voor ouders een groot goed is, mits het je niet blind maakt voor de noden van de (kleine) mensen om je heen.

Op tournee tot eind mei,

Gepubliceerd op: | No Comments

© 2012 Vrij Nederland De Republiek der Letteren en Schone Kunsten Disclaimer. Site aangedreven door Wordpress. Ontwerp door Tim de Gier.